Expositie van 26 oktober tot 22 november 2024

 Textiel – vanaf het moment dat we geboren worden, omringen we onszelf ermee. Toch staan we maar weinig stil bij de specifieke stoffen die ons leven vormgeven. Wat gebeurt er als we inzoomen op een historische stof? Wat kunnen we leren over het ambacht van het weven en over hun makers?

Weefster Eva Klee en kunsthistorica Mirjam Deckers ontrafelden samen twee stoffen van Bauhausmeister Gunta Stölzl; een shawl en een gordijnstof. Ontdek de uitkomsten van dit spannende onderzoek in De Katoendrukkerij. De expositie vertelt het verhaal over een bijzondere weefster, haar rijke ambacht en haar unieke oeuvre. Bovenal is het een presentatie van de vele aspecten van een geweven stof die vragen om ontrafeld te worden.

Gunta Stölzl (1897-1983) was een Duits-Zwitserse weefster die lange tijd verbonden was aan het Duitse Bauhaus. Daar hielp ze in het vormgeven van de weefwerkplaats, waar ze vanaf 1927 als Meister de leiding over kreeg. Ze was de eerste vrouw met een dusdanig hoge positie aan de school. In 1931 emigreerde Stölzl vanwege de politieke ontwikkelingen in Duitsland naar Zwitserland. Tot haar pensioen in 1968 stond ze aan het hoofd van haar eigen handweverij in Zürich. Hier ontwierp ze mode- en interieurstoffen.

Na Gunta Stölzl’s dood kwam een groot deel van haar werkarchief terecht bij haar familie in Nederland. Vandaag de dag is dit archief een schatkamer voor textielontwerpers, wevers en (kunst)historici. Iedere stof vertelt een eigen verhaal. Hoe is de stof ontstaan? Welke materialen en technieken zijn toegepast? Waar was de stof voor bedoeld, en voor wie?

In haar werkplaatsen herdefinieerde Stölzl haar ambacht: een geweven stof heeft een fundamentele rol in ons dagelijks bestaan, in de ruimtes waarin we leven. Om deze functie zo goed mogelijk te vervullen, zoekt de wever naar het ideale samenspel van materiaal, techniek, binding en kleur. Zo valt de shawl op door het bijzondere kleur- en materiaalgebruik, met name in de nabehandeling. De gordijnstof is geweven in een zogenoemde slingerbinding, die in de Bauhausweverij op grote schaal en op innovatieve wijze werd toegepast.

Eva Klee analyseerde de stoffen, hun materialen, de kleuren en de techniek en weefde ze na in haar eigen weefstudio in Amsterdam. Mirjam Deckers is als kunsthistorica verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen en de Stichting Gunta Stölzl. Zij onderzocht Stölzl’s werkplaatsen aan het Bauhaus en in Zürich, en plaatst de stoffen op die manier in een bredere context.

De expositie is in de Katoendrukkerij te zien van 26 oktober t/m 22 november 2024.

Op zaterdag 26 oktober wordt het project feestelijk gepresenteerd met een gezamenlijke lezing van Eva Klee en Mirjam Deckers. Inloop vanaf 14:30, lezing van 15.00-16.30 uur. Toegang inclusief 1 drankje €7,50 p.p.. Na afloop van de lezing kunt u onder het genot van een drankje de tentoonstelling bekijken en met de sprekers in gesprek.

Reserveren plaats voor de lezing via info@dekatoendrukkerij.nl.

Het project is mede tot stand gekomen met een subsidie van het Cultuurfonds en ondersteuning van de Stichting Gunta Stölzl in Groningen.

Van 17 augustus tot 1 december 2024 is in het Kunstmuseum Thun (CH) nog een expositie te bezoeken: GUNTA STÖLZL UND JOHANNES ITTEN. TEXTILE UNIVERSEN

kunstmuseumthun.ch/de/ausstellung/gunta-stoelzl-und-johannes-itten/